onsdag 9. mars 2011

Eliteserien i norsk fotball og prosa

"Halvferdige snømenn stend att" og den 18. mars rulles det i gang igjen på fotballarenaer over hele landet. Jeg har tatt utgangspunkt i de byene som representerer Eliteserien i norsk fotball for herrer i 2011. Spørsmålet jeg har stilt meg er følgende: Er det viktig for norsk fotball at det er lokale spillere på laget? Er det vesentlig å vite hvor en forfatter er født og oppvokst? For meg holder det med at jeg vet med stor sikkerhet at Knut Hamsun ble født på flyttelasset mellom Vågå og Lom. Men det er en annen sak. Over til denne artikkelen sitt hovedtema. Ved hver enkelt by har jeg plukket ut en nålevende forfatter, gjendikter, dikter eller forlagsperson som representerer hver sin by og fotball-lag. Lagene er rangert slik jeg tror at Eliteserien 2011 vil ende den 27. november:


1. Rosenborg Ballklub - Trondheim: Nina Elisabeth Grøntvedt

2. Vålerenga Fotball - Oslo: Kristopher Hugh Martin Schau

3. Molde Fotballklubb - Molde: Steinar Løding

4. Tromsø Idrettslag - Tromsø: Ida Zachariassen Sagberg

5. Idrettsklubben Start - Kristiansand: Line Baugstø

6. Aalesunds Fotballklubb - Ålesund: Marit Kaldhol

7. Strømsgodset Idrettsforening - Drammen: Erland Kiøsterud

8. Lillestrøm Sportsklubb - Lillestrøm: Arne Scheie

9. Odd Grenland - Skien: Stian Johansen

10. Viking Fotballklubb - Stavanger: Øyvind Rimbreid

11. Fredrikstad Fotballklubb - Fredrikstad: Elisabeth Beanca Halvorsen

12. Stabæk Fotball - Bærum: Nikolaj Frobenius

13. Sportsklubben Brann - Bergen: Tina Åmodt

14. Fotballklubben Haugesund - Haugesund: Steffen Kverneland

15. Sogndal Fotball - Sogndal: May Grethe Lerum

16. Sarpsborg 08 - Sarpsborg: Tore Stubberud


Her finner du spilleplanen for Eliteserien 2011. I løpet av sesongen vil jeg skrive utdypende artikler om hvert enkelt lag, det vil si hver enkelt bokperson. Etter endt sesong vil man ha fasiten på om jeg tippet riktig på hvem som havnet hvor på tabellen. Hvor jeg ville ha plassert forfatteren får du aldri vite. Jeg bedriver da ikke listetopp på forfattere må vite. Vil du ha både litteratur og fotball så anbefaler jeg deg å ta en titt på tidsskriftet Josimar.

God kamp, min kamp, din kamp, vårkamp og høstkamp og kampen om flere lesere!


Omslaget av Josimar #2 2011 er hentet fra Josimar.

3 kommentarer:

  1. elsker sitatet av olav h hauge her

    SvarSlett
  2. Oj, så spennende! :D Moro å representere Tromsø, selv om jeg må ærlig innrømme at jeg ikke følger så nøye med på fotball. Men jeg så T.I.L. vinne over Chelsea i snøstorm på Alfheim stadion (en gang på nittitallet...) ;)

    SvarSlett
  3. Morsom ide dette. Må jo si all ære til Sarpsborg og frihetens filosof Tore Stubberud, som på -70 og -80-tallet slåss mot de autoritære krefter og vel gjør det samme i dag!!! Heia Sarp, dere må opp igjen!

    SvarSlett

Skriv en kommentar