onsdag 9. mars 2011

Årets vakreste Bøker 2011

Hva: Prisutdeling av "Årets vakre bøker 2011"
Hvor: Nasjonalbiblioteket, Oslo
Når: Torsdag 24. mars kl. 19.00.
Hvorfor: Opplev prisutdeling, utstilling og fest
Hvem: Alle som har tid og lyst.


Hvert år arrangerer Grafill " Årets vakreste Bøker". De ønsker er å sette fokus på den visuelle delen av bokbransen, og inspirere forlag, forfattere, grafisk designere og illustratører til å lage kvalitetsbøker i alle sjangre. I tillegg hedres også en verdig mottaker av årets Bokkunstpris.

Bøker som sendes inn til "Årets vakreste Bøker" blir vurdert av fagpersoner. Juryen bedømmer bøkenes formgivning, og de utvalgte bøkene mottar en pris som bevis på sin gode kvalitet. Av de nærmere 300 bøkene som ble sendt inn av forlag og formgivere har årets jury funnet fram til 41 vinnere.

Årets jury:
  • Angela Tillman Sperandio, grafisk designer (Sverige)
  • Åsshild Irgens, illustratør
  • Levi Bergqvist, grafisk designer
  • Svein Størksen, illustratør
  • Lars M. Aurtande, illustratør
Vinnerbøkene blir presentert i en egen katalog, og i tillegg stilles bøkene ut i forbindelse med prisutdelingen. Gullvinnere sendes til bokmessen ”Book Art International” i Frankfurt og ”Best Book Design from all over the World” i Leipzig.

Logo for "Årets vakreste bøker" er hentet fra Grafill.no

5 kommentarer:

  1. Dette hadde vært veldig interessant for jeg er estetiker til fingerspissene, men dessverre er jeg bortreist da. Er det forresten bare norske bøker som skal vurderes? Ut i fra siste avsnitt i innlegget ditt så kan det høres sånn ut, men jeg spør for å være på den sikre siden jeg.

    SvarSlett
  2. Elsker omslaget på romanen til Øyvind Ellenes som heter "Fire hundre franske fornærmelser".

    Omslaget får meg til å tenke på en som har sittet og "kladdet" en tegning på et stykke papir. Det er en enkel strektegning av et bygg som ser ut som et tempel.
    Hedvig (Wibece Jacobsen)

    SvarSlett
  3. Akkurat som en over her så er jeg litt usikker på om dette bare gjelder norske bøker eller om også oversatte bøker er med i det gode selskap. Om jeg kan velge en oversatt bok så liker jeg "De fattige i Łódź av Steve Sem-Sandberg.

    For meg holder det ikke at et omslag er vakkert i seg selv, det skal passe til innholdet i boken også, og det gjør omslaget på nevnte bok. Det er et samtidig bilde fra ghettoen som boken omhandler, tatt av en nazist som til og med insisterte på å bruke fargefilm, som jo var uvanlig på 40-tallet.

    Utformingen av omslaget i sin helhet synes jeg er stilrent og lekkert.

    SvarSlett
  4. Må det være fra 2010? I så fall vil gi en stemme til nyutgivelsen av Ken Folletts Stormenes tid. Kan de være eldre så vil jeg nevne Den som skal komme av Kathleen McGowan. Der går trykket igjen på permene og virkelig forseggjort. :o)

    SvarSlett
  5. Jan Roar Leikvoll: Fiolinane

    SvarSlett

Skriv en kommentar