tirsdag 20. april 2010

Lese- og lyttestatus 1. kvartal 2010

Et nytt år og nye muligheter med lesning av god og mindre god litteratur. I forbindelse med et arrangement på Litteratur på Blå fikk jeg anledning til å gjøre et etterlengtet dypdykk i reiselitteraturen. Ettersom reiselitteraturen er mitt litterære hjertebarn, så var dette noe jeg satte pris på. I løpet av en måned gjorde jeg meg kjent med forfatteren og nomaden Isabelle Eberhardt. Forutenom gjensynet med noe eldre reiselitteratur leste jeg en del norsk samtidslitteratur. Flere har vært debutanter. Kvaliteten har vært ymse, men jevnt over bra. Sammen med min sønn, Jens, har jeg fått et nærmere innblikk i hva som rører seg innen barnelitteraturen. Til sist har jeg fortsatt med å høre lydbøker og hørespill. Lydbøkene er fine å ha når man går lengere turer eller sykler fram og tilbake til jobb. Hørespill passer ypperlig til en times rydding eller vask. Dette er min investering i litteratur 1. kvartal 2010:


Romaner og prosa

Tina Åmodt, Anleggsprosa.

Jean-Louis Fournier, Hvor skal vi hen, pappa. Jean-Louis Fournier er humorist, forfatter og kjent tevemann i Frankrike. Han fikk to mentalt og handikappede sønner. Hvor skal vi hen, pappa er det spørsmålet den ene sønnen stiller hver gang de sitter i en bil. Selv om faren svarer så blir dette spørsmålet stilt gjentatte ganger skal vi tro Jean-Louis Fournier. Boken balanserer fint mellom det humoristiske og det såre. Telefonsamtalen mellom far og sønn er det fineste eksemplet fra boka. Sjangermessig beveger den seg i et litterært grenseland og har både romanen, anekdoten, essayet og aforismen i seg. Boken er oversatt til norsk ved Elisabeth Solberg Holm.

Jeg skulle ha løftet deg varsomt over av Wencke Mühleisen.

Jan Roar Leikvoll sin Fiolinane.

Ola Bauer Rosapenna. Se etter hvert egen artikkel.

Den første slurken med øl (Ørsmå gleder) av Philippe Delerm.

Elisabeth Eides sin roman Å finne deg igjen. Dette er en blanding av en roman og en halvbiografisk tekst om Isabelle Eberhardt. Jeg sitter igjen med den samme følelsen som jeg fikk etter å ha lest Kamelskyer av Thorvald Steen. Der skildrer han hærføreren Saladin samtidig som han skriver inn en fiktiv mann fra vår tid. Jeg synes i begge tilfeller at den historiske og biografiske biten er den beste.

Grufulle tomrom av Simen Hagerup. Tomt vas som gikk fort i glemmeboken. Jeg humret litt i starten, men det gikk over til kjedsomhetsgrynt. Jeg tror at forfatteren ville noe med teksten, men det blir med ideen. Prosjektet faller til grus. Jeg hadde forventet meg mer. Litt skuffet.


Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg. Det er en god debut, selv om man tydelig ser at det er en debut. Skal jeg være pirkete så var det noen setninger som kunne ha blitt ryddet bort. Dette gjelder enkelte klisjefylte vendinger, men ellers en språksikker roman av en forfatter man ønsker seg mer litteratur av. For denne boka har hun mottat Tarjei Vesaas' debutantpris 2009. Hun deler den med Eivind Hofstad Evjemo med sin roman Vekk meg hvis jeg sovner. Den sistnevnte skal jeg lese etter hvert.

Kerstin Ekmans Hunden med tegninger av Henrik Krogh. Dette er rett og slett en svensk, liten perle med usedvanlige gode naturskildringer. Nakkehårene reiser seg hver gang hunden hører skritt i mosen. De mange poetiske vendingen til Ekman maner fram et klart bilde over hvordan hunden har det alene i den barske naturen:


Han levde i sin väntan som stenbiten lever i det köldgrumliga, knappt rörliga bäckvattnet under isens skorvor och svall.


Karl Ove Knausgård sin Min kamp - tredje bok. Nok en velskrevet bok signert Karl Ove Knausgård. Dette til tross for at jeg ikke er så begeistret for oppvekstromaner, med mindre jeg leser noe jeg ikke har lest tidligere. Dessverre var det intet nytt under sørlandshimmelen når det gjelder barne- og ungdomskildringer. Ikke den sterkeste av Knausgård.



Lyrikk

Lys og løgn av Knut Isachsen. Det er lenge siden jeg har lest dikt som har grepet om så mye på så liten plass. Den omfavner et helt liv. Diktamlingen er leken. Modent. Særegent. Godkjent. Les utdrag fra diktsamlingen på Kolon forlag.

Et øyeblikk noen tusen år
av Hege Siri. Av bokens tre deler var kun tredje og siste del godkjent. Resten var ikke nok til å fylle en hel diktsamling. Tynt. Det var ingen nerve som drev meg fram som leser. Utdrag fra boken kan leses på Kolon forlag.




Reiselitteratur



Isabelle Eberhardt: Nomade var jeg. Biografi og tekstutvalg ved Sigrid Briseid. Boken handler om forfatteren og journalisten Isabelle Eberhardt (1877-1904). Den omhandler europeisk dannelse og Orientalsk reisefeber. Det har blitt en fin introduksjon til Isabelle Eberhardts liv og diktning. Gode reisereportasjer. Helt ålreite noveller. Fine dagboksnotater.

Antologien Stig Hansén och Clas Thor: Århundradets reportage (2000). Dette er en storartet del av den nyere verdenshistorien og den brede litteraturhistorien. Den er fortalt gjennom engasjerende reportasjer og gode introduksjoner av tospannet Hansén og Thor. Dette er en bok jeg kommer til å referere til flere ganger framover.

Yrke, reporter - antologi redigert av Torunn Borge.

Tidsskriftet Utflukt 1/2008 om Isabelle Eberhardt. Redaktør Renate Thorbjørnsen har samlet mange gode innlegg om Isabelle Eberhardt. Dette nummeret ble utsolgt. Fikk et eksemplar av Thorbjørnsen. Jeg er svært tilfreds med å ha dette fine nummeret i bokhylla!


Barnebøker

Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius; det er lenge siden jeg har kost meg med en barne/ungdomsbok som sniker seg inn i en god svensk tradisjon med utsøkte illustrasjoner og en fortellerstemme som vil gjøre denne boka til en morderne klassiker. Eventyrskrøner og reiseskildringer for barn, ungdom og barnlige voksne blir bare bedre og bedre! Gjendiktet av Cornelius Jakhelln.


Mummi - Tove Janssons samlede tegneserier, bnd 1. I tillegg til å illustrere og skrive om Mummitrollet for barn, så tegnet hun avisstriper om Mummitrollet for Londonaviseen "Evening News" i perioden 1953 til 1960. Disse avisstripene er mer egnet for voksne. Her er det sjalusi, fyll og spetakkel. Dette bindet inneholder historiene: "Mummitrollet og bandittene", "Mummitrollets familie", "Mummitrollet på Rivieraen" og "Mummitrollets øde øy". Den norske oversettelsen er av Anders Heger. Jeg koste meg med en litt annerledes versjon av Mummitrollet og vennene hans.

Fugleboka mi. En bok som er illustrert med fargebilder av fugler. Her kan man blant annet lese og synge om Alf Prøysen sin dompap og rødstrupen til Inger Hagerup. Dette er en bok jeg og min sønn rett og slett ikke blir lei! Ko ko!

Fra Stora boken om Mumin av Tove Jansson har jeg lest Hur gick det sen? Boken om Mymlan, Mumintrollet och lilla My. Tove Jansson var en av de få som var virkelig god på både å illustrere og fortelle historier. Dette er hennes bok om da mummitrollet er på vei hjem fra butikken med en kanne melk under armen. På hjemveien møter han på hemuler, filifjonka, gafsan og andre morsomme figurer. Historien er skrevet på rim og har et driv som får deg til å bla om og se hvordan det går videre. Illustrasjonene er i rolige, men samtidig sterke farger. Mummitrollet er i originalstøpning før teveproduksjonen tok ham. Lille My er i farta, men i et harmonisk tempo, til forskjell fra de nyere versjonen av henne. Dette er en av mine favoritter av Tove Jansson. Anbefaler også å se den animerte versjonen med Tove Jansson som forteller på YouTube i to deler: del 1 og del 2.

Billedboken Frosk og snømannen. Frosk og vennene hans er ellers kjent fra norsk barneteve. Det føles bedre og mer stille og lese selve boken. Fine og rene tegninger. Enkel og grei historie. Har på følelsen at den blir lest et par ganger til.


Lydbøker

Morderen fra mørket av Stein Riverton opplest av Sverre Wilberg; overordentlig god opplesning av en spennende og velskrevet krimroman. Et psykologisk drama av godt gammelt merke.

Hørespillet Gerts have av Gunnar Heiberg; lett underholdning. I Gert sin hage flørtes over en lav sko eller sandal. Med blant annet Tvorvald Maurstad og Wenche Foss.

Hørespillet Karneval Nils Collett Vogt i en versjon av NRK Radioteatret 1955 på vei til jobb. Den var tragikomisk og underfundig.

Hørespillet Agnete av Amalie Skram i en versjon av Nrk Radioteatret 1956; stakkars Agnete som blir forlatt av en herremann spilt av kongen av hørespill: Per Sunderland. Skram er ram!

Stein Rivertons Jernvognen som hørespill er et veldig bra hørespill som er bygget på en av norges beste krimromaner. Riverton er en mester på å tegne ulike personkarakterer. Spenningen holdes oppe svært lenge, ja helt til finalen med avklaringen av mysteriet omkring Jernvognen. Anbefaler også å lese boken i sin helhet. Den er også ypperlig ført i tegnepennen av Jason.

Hørespillet Coctailparty av T.S Eliot fra NRK Radioteateret 1952; et psykologisk drama som lengter etter utgivelse.

Hauk og due, et politisk spill av Stig Ryste Amdam. Det er et morsomt hørespill om hvordan man løser en mulig indre katastrofe i et politisk parti. Regissør Ingrid Forthun ble tildelt Radioteatrets ærespris Blå Fugl 2009 for sin oppsetting av Hauk og due.

Komedien Grønn Sofa av Alex Brinchmann fra NRK Radioteateret; hovedpersonen spilt av Arne Bang-Hansen kommer hjem med en grønn sofa som han har kjøpt, med den følger det en gjenstand han vil gi tilbake til eieren. Et fornøyerlig hørespill!

Hørespillet Sommernatt av Terje Stigen fra NRK Radioteatret 8. januar 1957. Kun en times underholdning.

Carl Frode Tiller sin roman Skråninga opplest av Lasse Kolsrud. God opplesning av en usedvanlig velkomponert roman av en stilsikker forfatter. Det er en god debutbok. Jeg liker veldig godt fortellerstilen med å la et ord eller et uttrykk binde sammen flere ulike hendelser. Men det er som i denne som i Innsirkling; den virkelige store litteraturen hadde det blitt hvis han hadde hevet historien enda et hakk. Det er noe som mangler. Noe som gjør at boken midtveis eller mot slutten begynner å gå på tomgang. Hovedfiguren i Skråninga blir en halvbror av Ingvar Ambjørnsens Elling. Av og til blir noen av bildene og beskrivelsene litt for karikaturmessige og med det lite troverdige.

For de som kommer til å løpe til nærmeste bokhandel eller bibliotek for å høre noen av disse hørespillene, så må jeg nok skuffe dere. Morderen fra mørket, Jernvognen og Skråninga er tilgjengelig. De andre podcastet jeg fra Nrk i 2008, men fikk hørt de først nå.





Omslagsbildet av Skråninga er hentet fra Lydbokforlaget.
Omslagsbildet av Jernvognen er hentet fra Lydbokforlaget.
Omslagsbildet av Hauk og due er hentet fra Solum forlag.
Omslagsbildet av Sally Jones er hentet fra Cappelen Damm.
Omslagsbildet av Hvor skal vi hen, pappa er hentet fra Cappelen Damm.
Omslagsbildet av Min kamp 3 er hentet fra Forlaget Oktober.
Omslagsbildet av Mummi - Tove Janssons samlede tegneserier, bnd 1, er hentet fra forlaget Cappelen Damm.
Omslagsbildet av Lys og løgn er hentet fra Kolon forlag.

3 kommentarer:

  1. Anbefaler alle å se "hur gick det sen" på youtube. Kjempefin: http://www.youtube.com/watch?v=drP98JavPDQ&feature=PlayList&p=6862BD5D9839B959&playnext_from=PL&playnext=1&index=4

    SvarSlett
  2. Heter ikke forfatteren av Fiolinane strengt tatt Jan Roar Leikvoll? :)

    SvarSlett
  3. Beklager, det var en glipp. Den er rettet opp nå.

    SvarSlett

Skriv en kommentar