torsdag 18. mars 2010

Fiolinane av Jan Roar Leikvoll

Jan Roar Leikvoll skrev i 2008 Eit vintereventyr. Den handler om en navnløs ung mann i en navnløs fangeleir på et ukjent sted uten dato og årstall. Det gikk iskaldt nedover ryggen på meg da jeg leste denne boken. Språket var så modent at man skulle tro forfatteren hadde skrevet opp til flere romaner. Men dette var hans første. Den var min favoritt til å vinne Tarjei Vesaas' debutantpris, men den vant ikke. Så feil kan man ta.

Ikke søt musikk

I disse dager er han ute med sin andre bok; Fiolinane. Det sies ikke noe konkret, men hovedpersonen er en gutt i tolv til femten års alderen. Han bor sammen med mor, far og to søstre i et skur. Bak bølgeblikkveggene er det en haug med dritt, bokstavelig talt. Romanens figurer er navnløse, ansiktsløse og går nakne i den skitne sanden. De bor i en leir som ligner en flyktningleir. Bokens omslag har et bibelsk preg over seg og boken innledes med et sitat hentet fra Jobs bok. I likhet med Job blir gutten og familien utsatt for umenneskelige prøvelser. Nekrofili, pedofili, incest, kannibalisme, voldtekt og grov vold er kun stikkord som sier litt om hva slags tekst vi har med å gjøre. Det er til tider smertefullt å lese de grufulle skildringene og mangelen på medmenneskelighet. Det eneste positive holdepunktet gutten har er hans gamle farfar. Han lar fiolinens vakre toner skygge over det mest grusomme. Det er med en usedvanlig musikalitet Leikvoll skildrer guttens liv i leiren. Leikvoll skriver grusomt godt.

Finnes det litteratur som ligner på dette?

Dette er sterk kost. Jeg har ikke lest noe lignende siden jeg leste Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen. Da hadde jeg behov for pause i lesningen på grunn av de sterke scenene, inntil jeg så det humoristiske i det hele. Stig Sæterbakken gjorde et ærlig forsøk på å oversette denne boka til norsk i 2007 på Cappelen Damm og fikk fortjent Kritikerprisen for beste oversettelse. Til og med Gunnar Blå med sin roman: Den tredje systern blekner i forhold Leikvoll sin burleske roman.

Som bokhandler blir det en utfordring å selge denne boka på anbefaling uten å snakke med kunden direkte. Sammen med Eit vintereventyr vil denne boka bli stående som en kultklassiker.

Omslaget er hentet fra: Det norske Samlaget

2 kommentarer:

  1. Jeg leste akkurat denne boken! Den er så vakker og grusom, Fiolinane har rett og slett gjort et veldig dypt inntrykk på meg. Så brutal og så øm - samtidig. Flott anmeldelse du har skrevet her, forresten. Veldig bra!

    SvarSlett

Skriv en kommentar