onsdag 21. april 2010

Aase Gulbrandsen - En reise i kunsten

Kunstneren Aase Gulbrandsen ble født 1927 . Hun er tegner, maler, grafikker og forfatter. Hun har deltatt ved flere utstillinger i inn og utland og har stått for utsmykninger av offentlige institusjoner og privateide storkonserner. Se hele hennes kunstner-cv på hjemmesiden til Press forlag. Mer om Aase Gulbrandsen og hennes kunst finner du ved å lese Sigrid Rømcke Thue sin artikkel Aase Gulbrandsen: En kunstner med mange ansikter. i Kunst og Kultur, nr. 2 1998.

Mitt første møte med Aase Gulbrandsens kunst var høsten 1996 i Bø ved Høgskulen i Telemark. Her fikk jeg øye på bildene hennes ettersom de var en del av utsmykningen ved høyskolens bibliotek. Biblioteket var mitt lille fristed, og jeg fikk dermed god tid til å bli godt kjent hennes bilder. Mitt andre møte med hennes kunst var i 2007, da kom boken Så merkelig.


Boken består av blyant- og kulltegninger, malerier i pastell og olje, litografier, fotografier og tekster. Aase Gulbrandsen har stått for utformingen selv. Jeg synes det er en lekker kunstnerbok. Det er en reise gjennom en kunstners liv og virke. Vi blir kjent med hennes arbeider fra flere epoker, ulike teknikker og ikke minst hennes mange arbeidssteder. Et av dem er atelieret ved Oslo rådhus.

Dette er et absolutt for de som mener å kunne noe om kunst. Det er også for dem (meg inkludert) som lar seg overbegeistre over noe Så merkelig og ubegripelig, men så vakkert.

Å lese boken ble for meg å reise tilbake i tid og sted. Det var jo noe jeg gjenkjente ti år tilbake! Det har jeg fortsatt med og anbefaler alle om å bli kjent med Aase Gulbrandsen via hennes kunst.













Omslagsbildet og portrettbildet er hentet fra Forlaget Press.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar