fredag 30. november 2012

Syv slag til jul - syv bøker i syv ulike format

Sammen med barna har jeg tenkt å bruke litt tid på litteratur i løpet av adventstiden. Slik ser min førjulstid ut:

1. En julefortelling - Charles Dickens klassiker er oversatt av Henrik Rytter. Den er opplest av Svein Tindberg. Ettersom den er tilgjengelig for å laste ned gratis fra Ordflyt.no vil jeg vekselvis høre den på iPaden og mobilen. Spørs om denne blir noe for drøy for de små. Leser antakeligvis den litt mer vennlige versjonen Uncle Scrooge McDuck's Christmas tale Les den i norsk oversettelse av Nina Svendsrud; Onkel Skrues julefortelling på bokhylla.no

2. Boken God jul. Hvor er du? - Julaftener jeg har levd, steder jeg har sovet og søsteren (2012) av Beate Grimsrud. Lånt på Kristiansand Folkebibliotek. Litt høytlesning tåler de vel?

3. Juleheftet Pelle Politibil - julen 2012. Plukket opp blant matvarer og andre kioskveltere. Tåler jeg dette?

4. Barneboken Snögubben Frasse (1996) av Ulf Löfgren. Les den i norsk oversettelse: Snømannen FrasseBokhylla.no

5. Animasjonsfilmen The Snowman (1982) på YouTube. Med den uforglemmeligen låten Walking In The Air sunget av Aled Jones. Filmen baserer seg på boken med samme navn av Raymond Briggs.

6. Diktsamlingen Nå er det jul igjen og andre dikt (1972) av Arild Nyquist. Mitt eksemplar fant jeg i papirsøpla i en bygård et sted på vestkanten av Oslo. Har du ikke boka i fysisk form så finner du den i Bokhylla.no. Vil du vite mer om forfatteren Arild Nyquist. Sjekk ut Snl.no

7. Hørespillet Putti Plutti Plott 1969) av Per Asplin er fin å høre via Wimp på iPaden og mobilen. Mer om Per Asplin finner du på Snl.no

Bildet av The Snowman i korssting er hentet fra Sewandso.co.uk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar