torsdag 10. mai 2012

Boktips fra Bokhylla.no - Rapport fra Nr. 24

Gunnar "Kjakan" Sønsteby sovnet i dag stille inn. Han ble 94 år. Les hans egne beretninger fra okkupasjonstiden 1940-1945 i boken Rapport fra nr. 24. En gang i min ungdomstid lånte jeg denne boken av min morfar. I disse dager plukker jeg denne boken fram igjen. Boken leser du ellers gratis ved å søke enten på Gunnar Sønsteby eller boktittelen på Bokhylla.no.

Ellers anbefaler jeg å lese Det var her det skjedde av Ottar Samuelsen. Her tar Gunnar Sønsteby følge med forlagsmannen og forfatteren Samuelsen gjennom Oslos gater. Sammen besøker de adresser som var betydningsfulle for Gunnar Sønsteby i Oslo under annen verdenskrig. Denne boken finner du på ditt nærmeste bibliotek.

Ved å lese av og om Gunnar Sønsteby minnes vi hans ord og gjerninger.

Omslagsbildet av Det var her det skjedde er hentet fra Dinamoforlag.no

2 kommentarer:

  1. Sist sommer satt en gammel mann ved et bord i en bokhandler i Akersgate. Han satt krokbøyd over et bord. Hånden skalv, og blikket løftet seg aldri. I neven hadde han et fast grep om en penn, og ved siden av ham var det en stor stabbel med sorte bøker med rødt stempel på.
    Gunnar «Kjakan» Sønsteby sto det på boka.

    Som en ekte Telemarking, og Rjukan-gutt, gikk jeg fram til bordet for å si hei og hvordan går det, men han løftet aldri hodet. Istedenfor kom en mann fra betjeningen bort til ham:
    «Når noen har plukket opp disse bøkene, og du har signert de for dem, kan du gå hjem».
    Den gamle mannen beveget så vidt på «Kjakan», og sa noe jeg ikke oppfattet. Så vendte han seg mutt mot bøkene sine igjen.

    Jeg plukket opp en bok og fikk den signert. Tiden er inne for å ta den ut av bokhylla.

    SvarSlett
  2. På nettsamfunnet Bokelskere.no kan du lese hva slags tanker de har omkring litteratur av og om Gunnar Sønsteby.

    SvarSlett

Skriv en kommentar