mandag 10. oktober 2011

Platekompaniet har åpnet nettbokhandel

Platekompaniet har for alvor kastet seg over bokmarkedet. Fra før har de hatt et godt utvalg av lydbøker. Nå satser de hardt på bøker i alle mulige former.

De tilbyr fri frakt på alle ordrer som inneholder bøker. De kjører knallhardt med flere introduksjonstilbud: du får med en film på kjøpet hvis du kjøper en bok (ligner litt på bokklubbenes måte å trekke til seg kunder på), lave priser på musikkbøker, norsk og engelsk pocket har halverte priser, barnebøkene er nærmest formsydd for småbarnsforeldre og klassikeren Soft City av Pushwagner selges til gi-bort-pris.

Trenger vi nok en nettbokhandel. Ja, så absolutt. Fra før har jeg hatt stor glede av å handle på Audiatur.no, Haugenbok.no, Capris.no og Cdon.com. Nå har jeg nok en nettbokhandel som kan friste meg med gode boktilbud. Platekompaniet har et bredt utvalg med kategoriene skjønnlitteratur, krim og spenning, biografi, historie og samfunn, barn, ungdom, tegnet, fantasy og sci-fi, mat og drikke, kropp og sinn, sport og fritid og lydbøker.

De har en proff lay-out. Siden er rett og slett rålekker. Den har de obligatoriske reklamespottene med de bestselgende krimbøkene, de romantiske kioskvelterne og norske underholdningsromaner. Inniblant disse dukker det opp annonsefaner for Forlaget Oktober. Tidsskriftet Vinduet anbefaler bøker. De har en egen fane for debutanter! Den er spekket med faner som er ventet og uventet av en kommersiel aktør innen bokbransjen.

Jeg har tittet kjapt på kategorien tegnet. Forutenom Tronsmo, er det svært få som kan sin tegneserie blant fysiske bokhandlere. (Ved Tanum Bogstadveien traff jeg en i julestria ifjor som hadde peil og Ark Majorstua har også en ansatt som er en dedikert tegneseriekjenner). I hyllen med tegnet har Platekompaniet samlet tegneserier i alle ulike varianter. Jeg er litt skuffet, men det kan bli bedre. De har blandet inn godbiter fra Nina Hemminssson og Flu Hartberg med enkelte titler som det ser ut som har puttet dit for å fylle opp kategorien. Hvis du ikke bor i Oslo og har Tronsmo som din trofaste tegneserievenn, så kan dette være noe for deg. På nettbasis er Capris.no flere hakk vassere.

Alt i alt imponerer Platekompaniet med et bredt utvalg i ulike sjangre. Man merker at denne siden er laget og drives av folk som kan drive bokhandel. Etter å ha surfet en liten halvtime på Platekompaniets nye bokavdeling føles det som om jeg har vært på besøk i en fysisk bokhandel. Med det unntak at her har jeg fått de svar jeg har ønsket ved å klikke meg dit jeg selv vil. Her kan du styre unna de største bunkene og lete i ro og fred. Når det er sagt så finner jeg allikevel mer ro med å besøke reklamespottfrie Audiatur.no. Der Audiatur.no kan sammenlignes med en bokhandel som er fri for bokkjedelenkene, så er Platekompaniet sin nettbokhandel mer å sammenligne med en av kjedebokhandelene. Utvalget er godt, men forbedringspotensialet er stort. Per dato er det kun de største forlagene som er representert. Men de mellomstore og små forlagene kommer vel også med?


Platekompaniet satser altså stort på bøker på nett. Det vil bare være et spørsmål om tid før de flytter bøkene til den fysiske avdelingen. I såfall tror jeg de vil ligne de andre kjedebokhandelene som eksisterer per dato. Da tror jeg nøkkelen er å holde seg på nettet med det største utvalget og ha kampanjer med inndragere i butikken. Men dette er jo kun synsing. Dette vil tiden vise.

Dette er vel god musikk i dine bokører?

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner på meg at det kommer til å bli skummelt for lommeboken å ta en titt der inne, men kan jo ikke la være. Takk for tipset :)

    SvarSlett
  2. Det er godt med utvalg, og hvis bare konkurransen medfører lavere priser skal man være fornøyd (hvis den da gjør det).

    SvarSlett

Skriv en kommentar