mandag 29. mars 2010

Påskelesning

Påsken står for tur og det betyr lesing av litteratur som man strengt tatt ikke hadde tenkt at man hadde tid til å lese.

I år har jeg plukket meg ut Gunnar Blå sin roman Gå ner för trappan (2007). Det er en oppfølger til romanen Den tredje systern (2005). Men jeg trenger en bok til. Og det er her du kjære venn kommer inn i bildet! Hvilken bok skal jeg velge meg?

Jeg har noen forslag her:

Eivind Buene sin Enmannsorkesteret (2010) romandebutant.
Morten Abel sin Temmelig mye juling (2009) romandebutant.
Evind Hofstad Evjemo sin Vekk meg hvis jeg sovner (2009) romandebutant og vinner av Tarjei Vesaas' debutantpris.

Eller er det en du synes jeg skal velge meg ut i fra dine favoritter?

Ja, hva skal du lese i påsken? Kanskje noe som jeg vil falle for? Skriv litt om hvorfor du mener jeg skal lese nettopp den boka eller skriv litt om hvorfor du har valgt ut de bøkene du skal lese i påsken. "Alting går" som gamle gode August en gang sa.

Bildet er hentet fra Flikr

7 kommentarer:

  1. Jeg skal lese VG og Dagbladet, og muligens På sporet av den tapte tid

    SvarSlett
  2. Hva skjer med Cartarescu?

    SvarSlett
  3. Enmannsorkesteret har jeg ikke lest, men den høres artig ut, Vekk meg hvis jeg sovner har jeg lest og jeg kan love deg at den er bra, men Morten Abel burde da virkelig være under din verdighet.

    Jeg kan som sagt anbefale deg Barabbas av Pär Lagerkvist (og IKKE Dvergen!) eller, som vi har snakket om før, Hærværk av Tom Kristensen.
    Selv tror jeg det blir den andre vinneren av Vesaas-prisen, Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg og kanskje, som forberedelse til 7 april på litteraturhuset, Tone Hødnebøs poetikk Skamfulle Pompeii.

    Men generelt: hva med å vende nesen utover Skandinavia en gang iblant, Fred Anton?

    SvarSlett
  4. Hei på dere godtfolk!

    Bytt ut avisene med siste nummer av Vinduet om W.G Sebald. Eller les kvissene i avisene og Vinduet!

    ER på sporet av den svenske versjonen av Cartarescu sin Orbitor - Venstre vinge men det blir etter påske. Min gamp 4 blir også etter påske.

    Ellers har jeg valgt meg Gunnar Blå sin nyeste bok: Övervakningen - Minnet av deg i tillegg til Gå ner för trappan.

    Utenfor Skandinavien blir nok Utrenskningen av Oksanen på lydbok og Thomas Bernhard sin Mine priser.

    Og med det er nok påsken for lengst over.

    Gleder meg til Litteraturhuset 7. april. Skal nok få lurt inn et par dikt av Hødnebø og Jäderlund som godnattadikt for poden.

    SvarSlett
  5. Etter anbefalingen din Knut og en kunde som absolutt gikk god for Evjemo så begynner jeg på Vekk meg hvis du sovner sporenstreks.

    SvarSlett
  6. Hørtes bra ut, fjompenisse. :-)

    SvarSlett
  7. men så fikk jeg øye på min kamp 4 og der er jeg i disse dager.

    SvarSlett

Skriv en kommentar