torsdag 25. mars 2010

Mesterinnemøte på Litteraturhuset


Ann Jäderlund og Tone Hødnebø

To bautaer innen nordisk lyrikk kommer til Oslo og Litteraturhuset rett etter påske; Onsdag 7. april kl. 1900

Ann Jäderlund debuterte i 1985 med diktsamlingen Vimpelstaden. Siden den gang har hun skrevet åtte diktsamlinger og to barnebøker. I 2002 kom Dikter 1984-2000. Den inneholder publiserte og upubliserte dikt fra og med debuten til og med Kalender röd Levande av is. I fjor utgav hun diktsamlingen Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar (2009). Den er nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Jeg støtter denne nominasjonen fullt ut!

Dette kunne vært min statusmelding på Fesjåboka: "Jeg har lest Ann Jäderlunds siste diktsamling; en samling dikt som ingen kommer fra uten å få merker av den".

Om ikke det er nok så kommer jammen meg Tone Hødnebø også. For en lyrikkelsker som meg er dette både samenes nasjonaldag og 1. mai på en og samme dag!

Tone Hødnebø debuterte i 1989 med diktsamlingen Larm. Hun har skrevet fire diktsamlinger siden den gang. I tillegg har hun gjendiktet Emily Dickinsons dikt i Skitne lille hjerte. Hun har vært festspilldikter ved Festspillene i Bergen og det er rett og slett en fest å lese hennes dikt. Et lykkelig øyeblikk - dikt i utvalg kom i 2005 og stadfestet hennes posisjon innen lyrikken. Hennes nyeste diktsamling er Nedtegnelser (2008).

Også en mulig statusmelding på Vaglepinnen: "Jeg har nettopp hørt Tone Hødnebø lese sine egne dikt på "Kolon: 15 år i poesiens tjeneste"; jeg ble lullet i søvn av dikt jeg griper etter men ikke begriper."

Dette er noe jeg ser fram til. Håper å se kjente og ukjente fjes der!

Les mer om dette arrangementet på Litteraturhuset sin hjemmeside.

Bildene er hentet fra Albert Bonniers förlag og :K

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar