tirsdag 20. september 2011

Kapittel 11

Kapittel - Stavanger internasjonale festival for litteratur
og ytringsfrihet trosser det røffe høstværet og inviterer nok en gang til bokfest. Kapittel 11 finner sted i Stavanger 21. - 25. september.

Ifjor overvar jeg Kapittel 10. Etter en flytur fra Oslo mønstret jeg på MS Sandnes.

Under Kapittel 10 deltok den rumenske forfatteren Mircea Carterescu med sine sommerfugler. Jonny Halberg leste om sitt Romania-besøk på Bøker & Børst. Etter en begivenhetsrik litteraturkveld dykket jeg ned i en lugar. Med lukten av diesel i neseborene og med etterdønningene fra Bergen Mandolinband i ørene, sov jeg søtt fri for hovedstadens bylarm.

I år har jeg ankret opp i Kristiansand, men jeg deler mer enn gjerne programmet for årets festival. Tema for årets litteraturfestdager i oljebyen er Trass. Trass er også tittelen på gjennombruddromanen til Jonny Halberg. Den er etter min mening blant de ti beste bøkene som er skrevet av en nålevende nordmann.

Flere av deltakerne er for lengst forbi trassalderen men den offisielle åpningen av årets festival er rettet mot barn i barnehagealder. Under varemerket Bokmerke blir det arrangert litterære begivenheter for barn. Det hele åpner Onsdag kl. 09. I arrangementslokalet Obstfelder møter du forfatteren og illustratatøren Lene Ask og hennes nye småbarnserie om Jo og Jenny. Hele Rogaland leser hennes tegneseriedebutalbum Hitler, Jesus og farfar (2009).

Ellers får festivalen besøk av følgende personligheter. Thure Erik Lund, Pedro Carmona-Alvarez, Tomas Espedal, Lars Fiske, Johan Harstad, Bendik Kaltenborn, Steffen Kvernland, Ruth Lillegraven, Jonny Halberg, David Zane Mariowitz, Pushwagner, Erlend O. Nødtvedt, Joe Sacco, Gaute M. Sortland, Stig Sæterbakken og Susanna Wallumrød.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar