torsdag 1. juli 2010

Garderobelesning - en samtale med Monica Helvig

Den lille rødstrupe er et litterært organ for Cheltenham Town supporterklubb i Norge. Den lille rødstrupe har som syfte at litteratur og fotball og annen idrett spiller på samme lag. Som litteraturfrelst fotballtilhenger ville jeg finne noen som kunne sette ord på samholdet mellom litteratur og idrett.

Jeg tok kontakt med Monica Helvig som er prosjektleder for Foreningen !Les. God fornøyelse!


En peptalk i garderoben om litteratur og idrett.
Kan litteratur og idrett forenes eller spiller de i hver sin elite? Den lille rødstrupe har vært så heldig å få en liten samtale med Monica Helvig. Hun er prosjektleder for Idrett og lesing i regi av Foreningen! Les.

Kan du kort fortelle hva "Idrett og lesing" er for noe?

Idrett og lesing er et prosjekt, som primært retter seg mot ungdom i alderen 13-19 år. Det lever fortsatt en myte om at idrettsutøvere ikke leser bøker. En typisk leser er en boknerd med tykke brilleglass, og utrent kropp. Vi ønsker å avlive disse mytene ved å vise at toppidrettsutøvere faktisk leser. Dette tror vi vil inspirere ungdom i idrettslag til å være mer åpne for litteratur. Etter hvert vil lokale bibliotek bli knyttet til prosjektet, og tilby ”garderobebibliotekarer” til klubbene. Hele prosjektet er tuftet på leselyst og ikke lesetvang. Formidlingen blir derfor helt essensiell.

Hvorfor bør flere lese bøker. Mener dere at det er nødvendig å lese?

Foreningen! Les sitt grunnlag er leselyst. Hovedårsaken til at flere bør lese bøker er derfor gleden, og de positive opplevelsene man får av litteratur. Det er heller ingen ulempe at det trigger fantasien, litteratur kan skape de fantastiske bilder i hodene våre. Videre viser undersøkelser at lesende barn og ungdom generelt blir flinkere på skolen, og spesielt i å uttrykke seg skriftlig. Jeg mener også at litteratur er viktig for en nasjon, som en kulturell, språklig og meningsdannende faktor.

Finnes det god og dårlig litteratur? Hva er i så fall dårlig litteratur og hva er god litteratur?

I utgangspunktet vil jeg si at god litteratur er den litteraturen DU liker å lese, det er altså personavhengig. Jeg mener generelt at det litt for mye ”litteratursnobberi”, og det tror jeg virker ekskluderende for mange.

Finnes det farlig eller skadelig litteratur?

Vel, jeg tror eksempelvis at American Psycho ikke vil virke direkte oppbyggende på en 8 åring, og personvern er selvfølgelig viktig i bøker basert på virkelige personer, men som utganspunkt vil jeg ikke si at det finnes farlig litteratur, uten at jeg har tenkt veldig nøye over det.

Hvorfor har du valgt å henvende deg til idrettsutøvere om deres lesevaner?

Foreningen !les ønsker å bruke toppidrettsutøvere, som gode forbilder for ungdom som driver breddeidrett. Jeg mener at det kan påvirke, og mange vil sikkert la seg inspirere til å lese bøker, som deres idrettsidoler anbefaler.

Du har fått flere idrettsutøvere til å fortelle om sin favorittbok. Hvilken bok eller hvilke bøker har gjort mest inntrykk på deg og hvorfor vil du anbefale den eller de?

For meg er en virkelig god bok – en bok som blir sittende i meg, og som former meg som person. En god bok er en bok, som gir meg en fin leseopplevelse. Pippi Langstrømpe inspirerte meg enormt i barndommen, visst var det mulig for en jente å være sterk, frekk, tøff og frampå! Det fantes ikke andre slike forbilder for jenter på den tiden. Jeg sugde i meg bøkene, og ønsket å være litt som Pippi. For å ta et litt nyere eksempel, så forelsket jeg meg totalt i Jonathan Safran Foers Ekstremt høyt og utrolig nært. Boken kombinerer en ekstrem sårhet med fantastisk humor, samtidig som det nøstes opp ”mysterier” både fra nåtid og fortid. Jeg klarte ikke å legge fra meg boka, og både lo og gråt meg igjennom den. Anbefales på det varmeste!

Har du noen favorittidrett?

Naturlig nok er karate min favorittidrett som utøver. Jeg har drevet karate på høyt nivå. Jeg var landslagsutøver i ni år, og har en rekke medaljer både nasjonalt og internasjonalt. Som utøver har jeg utrolig mange bra minner, men det var spesielt flott i VM, hvor utøvere fra over 90 land var samlet.

Hva leste du mens du selv var utøver?
Jeg må innrømme at jeg på turer med landslaget leste mye krim, det gikk i hele Mankell rekka, Jo Nesbø, Karin Fossum og Unni Lindell. Altså hele krim-standardpakken. Hjemme leste jeg som nå, det meste av ny interresant litteratur, samt noen gamle klassikere.

Foruten om karate, hva slags idrett liker du å se på?

Jeg sluker det meste av idrett! Og det er så mye å ta av, men fotball, håndball, skiskyting og friidrett står i hvert fall høyt på listen. Jeg er for eksempel ekstremt god til å se på fotball, men ekstremt dårlig til å spille selv (min store sorg). Fotballinteressen ble for alvor vekket med Maradona i VM i 1986 – jeg var helt bergtatt!! Han var uten diskusjon verdens beste fotballspiller. Ellers så er ethvert VM eller OL en STOR begivenhet for meg.

Til slutt en oppfordring til alle leseglade Cheltenhamstere! Idrett og lesing hører sammen!

Ps. angående Supporter-cupen 2007: Det er ikke flaut å bli sett med en pocketbok på sidelinjen av en fotballkamp før du selv skal i aksjon! Kanskje vil en eller annen stoppe opp og vite hvilken bok som fenger en rødstrupe!

Omslagsbildet av Ekstremt høyt og utrolig nært er hentet fra Gyldendal Norsk Forlag.
Teksten og logoen er hentet fra Norwegian Robins sin hjemmeside. Publisert for første gang sommeren 2007.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar