tirsdag 13. juli 2010

Tar litteraturen sommerferie?


Det er sommer og tid for bading og dyplesning. Her er noen av mine førstevalg for sommerferien.

I sommer har jeg ladet opp ipoden med klassiske og ferske lydbøker. Her kan jeg blant annet nevne Ned til hundene av Helle Helle, På kjøret av Jack Keorauck. Imot kunsten av Tomas Espedal, Fluenes herre av William Golding, Radioteatrets versjon av Dødens drabanter av Gunnar Staalesen, Edvard Hoem sin Faderen. Kjenner jeg meg rett så blir det nok flere hørespill også.

Jeg har tenkt å se på et par svenske forfattere som kanskje kan fortjene en norsk språkdrakt. På norsk vil det være lettere å nå ut til norske lesere. Hvis man ikke tar den mer lettvinte varianten som Aftenposten tok da Jonas Hassen Khemiri sin Montecore forelå på norsk. De valgte nemlig å la være å anmelde eller skrive om den norske versjonen ettersom de hadde en liten anmeldelse på boken da den kom ut i Sverige. Først vil jeg nok ta en titt på Sara Villius sin bok Sex.

Ellers har jeg tenkt å se på noen som jeg har fått anbefalt av venner og kjente. En av dem er antologien Løsrivelse.

Dette er litt av det jeg har tenkt å sette av tid til å lese i sommer. Men hva har du tenkt å lese i sommer? Kanskje en av dine anbefalinger vil bli høstens sclager?

God sommer og god lesning!






Omslagsbildet av Sex er hentet fra Norstedts förlag.
Omslagsbildet av Dødens drabanter er hentet fra Lydbokforlaget.
Omslagsbildet av Løsrivelse er hentet fra Bokvennen Forlag.

1 kommentar:

  1. Litteraturen er vel det som mest av alt ikke tar sommerferie, sommeren er jo den fremste leseårstid! Det blir spennende å se hvilke bøker som står igjen som dem jeg husker fra nettopp denne sommeren. Akkurat nå er jeg i gang med "Gå. Eller kunsten å leve et vilt og poetisk liv" av Tomas Espedal, den virker lovende når man nå er en person som har sansen for å gå.

    SvarSlett

Skriv en kommentar