lørdag 22. september 2012

En setning tatt ut av Jeg nekter av Per Petterson

"Det var en grå Mercedes, flunkende ny, og lakken var blank som hud kan være blank noen ganger, i noen situasjoner."

Hva vil en setningsbygger som Per Petterson med en slik ytring? Svaret ligger kanskje i resten av romanen?

Setningen er hentet fra Per Petterson sin nyeste roman, Jeg nekter. Den stod på trykk i Dagbladets serie "Sommerboka" lørdag 18. august. Siden den gang har jeg stilt meg selv spørsmålet. Betyr denne setningen noe? I så fall hva betyr den for romanen? Er det et frampeik? Boken er lansert og ligger blant annet på nattbordet mitt.

Flere utdrag fra noen av høstens kommende romaner ble i sommer presentert. Her er resten av listen:

Kjartan Fløgstad, Nordaustpassasjen
Gunnar Staalesen, Der hvor roser aldri dør
Anne Holt, Skyggedød
Lars Saabye Christensen, Sluk
Trude Marstein, Hjem til meg 
Ingvar Ambjørnsen, Natten drømmer om dagen 
Henrik Langeland, Hauk og due
Vigdis Hjorth, Leve posthornet!
Per Petterson, Jeg nekter
Ari Behn, Skyt meg, elsk meg


Dagbladet har gjort et trygt og lite spennende utvalg. Ut ifra disse utdragene er det kun et par romaner jeg biter meg merke i. Jeg nekter av Per Petterson er en av dem og det skyldes blant annet den setningen overnfor. Hver gang Per Petterson utgir en bok har jeg store forventninger til gode leseopplevelser. Vil Jeg nekter stå til mine forventninger denne gangen? Svaret vil jeg gi deg i løpet av høsten.

Portrettbildet av Per Petterson er hentet fra Forlaget Oktober.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar