tirsdag 4. september 2012

Bokelskere.no i ny nettdrakt

Bokelskere.no er nettstedet for deg som vil holde styr på din bokhylle. Bokelskere.no er stedet for deg som vil diskutere litteratur med andre bokelskere.

Midt i bokhøsten har Bokelskere.no lansert en ny nettversjon. Jeg har testet den nye nettsiden. Jeg har tatt utgangspunkt i den moderne klassikeren Bilder av folk av franskmannen Bernard Granger som gjemmer seg bak navnet BlexBolex.

Slik går du fram for å bli en bokelsker:
  • Skriv www.bokelskere.no i nettvinduet.
  • Logg deg inn med brukernavn og etcetra.  
Som bokelsker kan du diskutere litteratur på den åpne diskusjonssiden eller chatte via din egne bokelskermail.

Bokhylla på Bokelskere.no
Slik går du fram for å fylle din egen bokhylle. Søk etter en bok ved å skrive inn forfatter, tittel, ISBN eller forlag. Putter du en bok i bokhylla di så følger du boka. Jeg gjør et søk på "Magikon" ettersom jeg har blitt fortalt at det er Magikon forlag som har gitt ut boken. Det gir meg 33 treff. En av dem fører meg til siden med Bilder av folk. Det kommer fram at det er 14 bokelskere som har Bilder av folk i sin bokhylle. Man kan velge å se hvem disse bokelskerne er ved å besøke deres profiler. Lat som du er på besøk i deres hjem og tar en liten titt i bokhyllen deres.

Tilbake til siden for Bilder av folk med bokdetaljer. Her kan du kaste terning, skrive omtale, diskutere boka og sitere fra boken. Foreningen Leser søker bok har profilen "Leser søker bok" og har valgt å lage en liste hvor denne boken dukker opp. Nederst på bokhyllesiden finner du bøker "Du vil kanskje også like". Denne listen forandrer seg kontinuerlig. I skrivende stund er det listet opp titler av blant annet Toril Kove, Jason og Stian Hole.

14 følgere av Bilder av folk er et svært lavt tall med tanke på at den for noen år siden ble kåret til verdens vakreste bok. Du velger om du "skal lese", "leser", "har lest" eller ønsker deg boka. For å få tak i boka kan du enten klikke deg direkte til nettbokhandelsidene til Bokkilden.no eller Bokdykk.no

Ønsker du å låne boka på biblioteket så finner du ut om ditt lokale bibliotek har boka inne. I mitt tilfelle er det Kristiansand Folkebibliotek som har et kjempegodt utvalg på illustrerte bøker for barn, ungdom og voksne.

Å ha en bokhylle hos Bokelskere.no har for meg vært et fint verktøy for å holde styr på litteratur jeg har lest, men ikke aller minst holde meg oppdatert på hva andre leser. Andre sine bokhyller har inspirert meg til å lese bøker jeg ikke hadde kunnskap om.

I forhold til den forrige utgaven av Bokelskere.no har den nye nettversjonen løftet seg et hakk i brukergrensesnittet. Men fremdeles virker den ennå noe hjemmesnekret. Annonsene på nettstedet er forstyrrende og trekker ned helhetsinntrykket. En positiv ting er at man kan lagre mer data om en og en bok på en og samme side. Jeg ser fram til at Bokelskere.no utvikler seg enda mer. I mellomtiden skal jeg rydde i bokhylla.


Omslagsbildene av Bilder av folk er hentet fra Magikon.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar