fredag 6. januar 2012

Gravøl for bokhandelen?

Først vil jeg sprette sjampanjen for Bislet Bok. Bislet Bok ble 2011 kåret til Norges beste bokhandel. Hipp hurra for butikken og jentene som har stålkontroll på litteratur og sørvis! På tampen av bokåret 2010 fikk jeg den æren å få stå bak kassa på Bislet bok. Det var stas å være flue på veggen i dette lille lokalet som ikke er større enn stua hjemme. Det er riktig så hjemmekoselig der også. Her finner du norsk og svensk skjønnlitteratur, et godt utvalg av barnebøker, aktivetetshefter for barn, lokalhistore og ikke minst rosinen i pølsa; den gigantiske firkanten med stabler av bøker med litteraturhistorisk sus over seg.

Fri bokhandel vs. kjedebokhandel
Det å bli kåret til Norges beste bokhandel, gir ingen garanti for evig liv. Det er mange bokhandelperler som har forsvunnet fra Oslo de siste åra:
  • Qvist i Drammensveien - det var her jeg kjøpte mine bøker på engelsk, et enormt utvalg
  • Tanum Bogstadveien - ble i 2006 kåret til Norges beste bokhandel
  • Norli Litteraturhuset - to etasjer med et utvalg av kremlitteratur ble omvandlet til en Tanum-storkiosk
  • Frogner Atrium bok og papir - mens jeg jobbet på Langbrecke var jeg stadig innom der og stjal ideer
  • Colosseum bokhandel - en av få senterbutikker som var fri og hadde dedikerte bokhandlere
  • Ullevål bokhandel - ble spist opp av en matvarekjede. Eller var det en annen konkurrent? En liten konspirasjonsteori: Norli og Libris fusjonerte våren 2010. Norli eies av forlaget Aschehoug. Libris eies av Norgesgruppen. Norgesgruppen eier igjen Kiwi som har overtatt lokalene til Ullevål bokhandel.

Støtt derfor opp om din lokale bokhandel!

I Oslo finner du fremdeles en rekke fantastikse og egenartede bokhandelene:
  • Zazie - Den franske bokhandel rett ovenfor St. Olavs plass
  • Tronsmo
  • Bislet Bok
  • Per Magnusen i Ullevålsveien
  • Torpedo bokhandel
  • Sagene bok og papir
  • Langbrecke bok og papir - om fire år fyller butikken i Bygdøy Allé 100 år.
For flere frie bokhandlere, sjekk ut oversikten på hjemmesiden til fribokhandel. Kanskje er det en fri bokhandel i nærheten av der du bor?

Jeg har selv vært bokhandler i en fri bokhandel og i en kjedestyrt bokhandel. Jeg har lært at det er stor forskjell mellom den frie bokhandelen og den kjedestyrte bokhandelen. Den største forskjellen er at man har større spillerom som bokhandler i en fri bokhandel. For fem år siden kunne man mer eller mindre selv velge hva man skulle fylle kjedebokhandelen med. I dag styres utvalget av kjedekontorene og man blir målt på hvilke titler man har solgt. Hyllevarmere plukkes ut av hylla og enten selges til spottpriser på bilfrie dager eller rett og slett kastes i papirinnsamlingen. Jeg har opplevd å plukke opp Mircea Cartarescu, Kjell Askildsen, J. M. Coetzee og Lars Saabye Christensen fra papirsøpla. I beste fall havnet bøker hos Fretex eller Fattighuset.

Jeg har også lært at det er forskjell på de kjedestyrte bokhandlene. På min runde som frivillig julehjelp for flere bokhandlere fikk jeg ja hos alle untatt hos de butikkene som er tilknyttet Ark-kjeden. Her hadde de ikke rett til å ta stilling til om jeg skulle arbeide gratis for dem uten å ha fått klarsignal fra den sentrale ledelsen. Dette synes jeg er synd.

Kjærligheten til litteratur er nok like stor i både den frie og den fjernstyrte bokhandelen. I en fjernstyrt bokhandel bestemmer kjedekontorene hvilke bøker som "robotene" (de ansatte) skal selge til kunden. Store kampanjer lages for å selge mer av allerede bestselgende bøker.
Kampanjene er ofte betalt av forlagene. På samme måte som de store matvarekjedene snurper inn vareutvalget for kunden ved å lage bleke seigmenn, gjør bokhandlerkjede det samme med boktilbudet. Sånn sett passer jo Aschehoug og Norgesgruppen godt sammen.

Bok på kino
Mens flere bokhandlere enten har gått inn eller byttet eier, dukker det snart opp en gigantbokhandel i Oslo sentrum. Selskapet Read Entertainment har gravd og funnet gull i det forhenværende lokalet til Eldorado kino. Bokhandelen er bygd opp slik at forlag kan kjøpe seg plass til sine bøker. De tre største forlagene i Norge ønsker ikke å ha bøkene sine i denne bokhandelen. Disse forlagene eier jo som kjent hver sin bokhandelkjede: Aschehoug (Norli-Libris), Gyldendal (Ark) og Cappelen Damm (Tanum).

Bok på nett
I forbindelse med min flytting fra Oslo til Kristiansand gav jeg bort over førti esker med bøker. Det ga meg stor glede å se igjen bøkene i hyllene til Marita-butikken på Grünerløkka. Her kunne nye lesere få med glede av bøkene. Mine kjæreste bøker ble selvfølgelig med meg til Kristiansand.

Via Bokhylla.no leser jeg bøker som er digitalisert. Til dags dato har jeg benyttet meg av mobilen. Brukegrensesnittet er ikke det beste, men det er en god erstatning for de bøkene jeg tidligere hadde i hylla. Som bibliofil vil jeg beholde bøker som det lukter litt støv av eller som er så praktfulle i utførelsen at det ikke blir det samme å se den på en skjerm.

Da Bokskya kom på banen skjønte jeg fort at dette ikke var en optimal løsning. Jeg har derfor valgt å sitte litt på gjerdet. Hovedgrunnen til det er at jeg er avventende til Bokskya er at forlagsbransjen er selv avventende med å gi et godt tilbud.

Gravølet?
Så lenge humlebrygget er både alkoholfritt og glutenfritt så deltar jeg gjerne i gravølet over bokhandelen. Selv tror jeg at bokhandelen vil bestå, men det vil bli lagt ned mange bokhandlere i nær fremtid. Debatten omkring bokbransjen er like fersk som boktrykkerkunsten. Jeg er helt sikker på at de fleste utgivelser i fremtiden kun vil være i digital form.

Hvert år blusser det opp en liten debatt om forvaltningen av litteraturen her til lands. Forlegger Ivar Tronsmo skrev dette i debattinnlegget i Dagbladet om bokavtalen den 16. februar 2010:
Nå har bokhandlene blitt kjeder, kjedelige, sentralstyrte og bestselgerorienterte. Det er nettbokhandlene og ebokhandlene som har det store mangfoldet og utvalget, som selger bredden og den smale litteraturen — og de gjør det mye billigere enn de tradisjonelle bokhandlene. Om en stor del av boksalget blir digitalt og flyttet over på nettet, så vil ikke dette svekke litteraturen og språket — tvert om.
I år er han på banen igjen og stusser over at forlagene har kjøpt seg inn i bokhandelen:

Norske bokhandler vil ikke forsvinne. Men noen må sikkert legges ned, og generelt vil de gå dårligere. Forlagene vil nok klare seg, og hadde de bare vært vanlige forlag som i resten av verden, kunne de tjent penger. Nå eier de både bokhandler og nettbokhandel. Det kan bli et helvete.
Sitatet er hentet fra Aftenposten. Hele debatten er en ugudelig komedie, men om det blir like infernalsk som Dantes Inferno vites ikke. Fremtiden for norsk bokbransje styres verken av forlagene eller bokhandelene - det styres av kundene!

Artisten og forfatteren Herodes Falsk har meldt seg på i debatten og sparker i øst og vest om de fordummende aktørene innen bokbransjen. Les hans humoristiske tekst på hans blogg. Siste ord for denne gang går til Herodes Falsk:

"Så kan virkelig de store norske forlagshusene være så dumme at de forsøker å tviholde på bokhandlerne helt til ingen av dem lenger eksisterer?"

Bildet fra Bislet bok her hentet fra deres Facebookside.

1 kommentar:

  1. Forfatter og redaktør Steffen Sørum deler sine tanker angående det helvete norsk bokbransje opplever på bloggen til Cappelen Damm:

    http://bit.ly/w8ilPT

    SvarSlett

Skriv en kommentar