torsdag 10. november 2011

Dikt hentet fra Den hesten er av snø

Eg gjekk med kikkert
i åkeren
da eg var yngre
den var ikkje frosen da
svana hadde brote foten
men det var ein frisk fot
svana kvilte foten
og vipa var ein rovfugl når ho flaug

Diktet er hentet fra diktsamlingen Den hesten er av snø av Juliane Rui. Juliane Rui debuterer med denne diktsamlingen. Jeg leste dette diktet høyt for mine venner. En av dem spurte om fra hvilken diktsamling av Olav H. Hauge det var hentet fra. Likheten er stor. Inspirasjonen er tenkelig. Diktet er godt. Det sitter igjen i meg som leser. Jeg har vendt tilbake til det flere ganger i løpet av denne uken. Jeg deler det her. Les det høyt for deg selv eller dine venner.

Omslagsdesign er ved Johanne Hjorthol. Omslagsillustrasjonen er tegnet av David Sanchez. Omslagsbildet av Den hesten er av snø er hentet fra Det norske Samlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar