søndag 14. november 2010

Hvis jeg var som en mark i jorda,

så kunne jeg ha delt meg i to deler og fått meg følgende arrangementer samtidig:

Litterær aften hos Bokvennen forlag

Jeg har den glede å invitere deg til presentasjon av høstens bøker hos Bokvennen. Hold av onsdag 17. november. Arrangementet vil foregå i forlagets lokaler i Universitetsgaten 14, 3 . etg. 0164 Oslo. Vi starter bokmøtet kl. 18:45.

Vi får besøk av oversettere og forfattere. Der i blant Torstein Bugge Høverstad som har oversatt Frances H. Burnett sine klassikere. Frances H. Burnett er blant de aller største og viktigste bidragsytere til barne- og ungdomslitteraturen. I 2010 foreligger for første gang Burnetts tre viktigste klassikere i komplette og nyoversatte utgaver: Den hemmelige Hagen, Lille Lord Fauntleroy og En liten prinsesse.

Stein Dahl Mathisen leser fra sin oversettelse av På en dag som denne av Peter Stamm.


Åsmund Bjørnstad snakker om sin bok Vårt daglege brød. Kornets kulturhistorie.

Ulrik Farestad leser fra sin gjendiktning av Robert Graves i sin bok Nye legender.

Opplesning ved Annlaug Selstø. Bidragsyter til Poetikk- Tekster til Eldrid Lunden og novelleantologien Løsrivelse.

Ellers blir det mingling og hyggelig konversasjon over bokhøsten 2010. I tillegg har vi en
aldri så liten overraskelse på lur.

Jeg er altså dypt inne i dette arrangementet. På scenen. Av scenen. Bak scenen. Foran scene
n. Samtidig skjer dette et ørlite bokhjørne unna. Jeg har kopiert teksten som står på deres banner:


Fåberg Trio

Vi ønsker velkommen til en utvidet lansering av Jonny Halbergs siste roman: En norsk tragedie.

Begivenheten vil gå av stabelen under tittelen "Fåberg trio", og vil foruten fremførelse av utdrag av fra En norsk tragedie, også inneholde fremførelser av Line Bergs novellesamling Slik skjer det ikke, og Terje Thorsens diktsamling Samtaler med en sauebonde.

Det kan heller ikke utelukkes at kortere lokale innslag fra aller nederst i Sør-Gudbrandsdal kommer til å bli avlevert.

Felles for alle tre er at de har gitt ut hver sin bok i høst, og at alle tre hadde sin oppvekst i en av distrikts-norges absolutte litterære hovedsteder: Fåberg.


Vi ser frem til å møte venner, kjente og ikke fullt så kjente til litterær finesse og liv og røre på Babylon Bar (Tekehtopa) på St. Olavs plass.

Tidspunkt: onsdag 17. november kl. 1900.


Jeg har fulgt Jonny Halberg sitt forfatterskap i tykt og tynt. Romanen Trass står den dag i dag for meg som en av de sterkeste skildringer innen norsk samtidslitteratur. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å høre hans siste bok på en digispiller. Line Berg debuterer i år med sin novellesamling Slik skjer det ikke. Jeg har satt av litt tid i julen til den. Terje Thorsen sin diktsamling Samtaler med en sauebonde er god lesning og jeg vil trekke fram hans dikt om Ola Bauer som ekstra godt.

Dette er bare to av flere litterære arrangementer som finner sted i Oslo denne kvelden. Håper du får en fin litterær aften!


Plakaten til Fåberg trio og andre arrangementer i novembermørket finner du hos Tronsmo.

1 kommentar:

  1. Oppvarming:

    Hans Petter Blad - Lansering av Marmor

    Onsdag 17. november kl. 17.00 blir det lansering av Hans Petter Blads nye diktsamling Marmor på Tronsmo.

    Hans Petter Blad (f. 1962 i Oslo) veksler mellom poesi og prosa. Hans forrige utgivelse var romanen Det oseaniske. Dette er Blads femte bok; på Flamme Forlag har han tidligere utgitt diktsingelen De bibliotafe.

    (Teksten er hentet fra Tronsmo sitt nyhetsbrev anno 16.11.10).

    Meld deg på hos Tronsmo.no og få nyhetsbrev om kvalitetsbøker og arrangementer.

    SvarSlett

Skriv en kommentar