søndag 18. desember 2011

Tubfrim og julekort

Nå gjelder det å få sendt julekort til familie, venner og kjente. Da er det på tide å lage julekort og sanke frimerker.

Skulle det ha seg at du ryddet vekk juleposten fra ifjor sammen med julepynten? Da kan det være at du har en samling frimerker som kan glede andre.

Bokhandlere, bibliotek, forlag, forfattere, skribenter, trykkerier, grafisk designere, gallerier, litteraturhus, kulturhus, mediehus og bloggere mottar post som alle andre. Skulle det ha seg at der du jobber kommer det inn ufattelig mye post, da vet jeg med stor sikkerhet at du har kastet kunst og penger rett i søpla. Ikke kast frimerkene i papirinnsamlingen. Ta deg tiden det tar å klippe ut frimerkene. Send de brukte frimerkene til TubFrim.

TubFrim er forkortelsen for Tuberkulosearbeidets Frimerkeforening. TubFrim ble grunnlagt av postmester Ditlef Frantzen i 1928. Overskuddet av salget av de brukte frimerkene gikk til turberkulosearbeid blant barn i Norge. I dag går overskuddsmidlene til helse- og trivselfremmende tiltak for funksjonsfriske og funksjonshemmede barn og unge i Norge. Besøk deres hjemmeside eller følg Tubfrim på Facebook.

Da jeg var liten samlet jeg på frimerker. Denne lille firkantete og taggete papirlappen ble for meg kultur, politikk, design, historie, kunst og litteratur i miniformat. Ved å sende frimerkene dine til TubFrim er du med på støtte humanitært arbeid. Samtidig bidrar du til at andre oppdager en hel verden av frimerker. Det var nettopp slike pakker jeg kjøpte og startet min frimerkesamling.

Slik går du fram:

  • Finn en tom konvolutt
  • Klistre et postfriskt frimerke øverst til høyre
  • Skriv adressen til Tubfrim, 3540 Nesbyen
  • Heng den opp et sted for å fylle den opp.
  • Fyll den opp med brukte frimerker
  • Da den er fylt opp klistrer du igjen konvolutten.
  • Finn nærmeste postkasse

Bildene av årets julefrimerker er hentet fra Posten.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar