lørdag 27. august 2011

Ja til Ullevål Bokhandel og Café Abel!

Man truer med å kaste Cafè Abel og Ullevål Bokhandel ut av Tandbergbygget på trikkesløyfa. Gårdeieren ønsker å leie ut hele 1. etg til dagligvarekjeden Kiwi. Skal Knut Hamsun sitt dikt "Om hundrede år er alting glemt" bli spådom for Ullevål bokhandel? Kan kjøttdeig, bleieavtaler og paller med brus erstatte en bokhandel som har vært en del av lokalmiljøet i over 80 år?

Torsdag 25. august, kl. 18 hadde folkeaksjonen mot nedleggelse av Ullevål bokhandel og Café Abel en markering. Oppropet omkring det å bevare kulturlivet på trikkesløyfa har fått stor opplslutning. For mer informasjon sjekk oppropets hjemmeside. Skriv under og gjerne legg igjen en personlig hilsen!

Kulturvandalisme
Jeg kunne knapt tro mine egne øyne da jeg tidligere i sommer så nyheten for første gang. I julestria i fjor arbeidet jeg som salgs- og markedskonsulent for et forlag. Jeg spurte innehaverne Kristin Borg og Eivind Steen om jeg kunne få jobbe der gratis et par timer. Jeg hadde nemlig denne bokhandelen som min nærmeste kulturelle nabo i mange år. Først som sivilarbeider på Ullevål sykehus, deretter som student på Blindern. Jeg fikk som svar: "Selvfølgelig. Når ønsker du å komme?" Jeg ble der langt over arbeidstida. Hvem kan vel forlate en bokhandel med en slik historie og sjel i veggene? Det er så få igjen av disse bokhandelene. Fri for krav om å måtte markere seg med de samme "kvalitetsbøkene" til spottpriser og glorete reklameplakater. Her blir du ikke servert en glose som er innarbeidet fra kurs om å selge den "rette" varen. Her ble jeg servert vestlandslapper og kaffe på tv-kanne. Og ikke minst en entusiasme som smittet over til kundene og meg.

Dette var det vanligste spørsmålet jeg fikk i løpet av arbeidsdagen: "Skrev du den opp i boka?"Bøkene som ble solgt ble notert i en stor og tung bok bak disken. Boksamlingen er ikke lagt inn i noe datasystem. Alt er lagret i hodet til Borg og Steen som har vært bokelskende bokhandlere i 28 og 17 år. De vet nøyaktig hvor en bok står! Jeg håper og tror at bokhandelen står der da jeg skal til Oslo i løpet av september.

Bildet av Kristin Borg og Eivind Steen er hentet fra Nordre Aker Budstikke

1 kommentar:

  1. bevar oslos skjønneste bokhandel! flott innlegg.

    SvarSlett

Skriv en kommentar