torsdag 26. april 2012

Boktips fra Bokhylla.no - Terje Holtet Larsen

Mobilen er ennå i bruk som et leserbrett, men ved anskaffelse av Padda så har jeg bokstavelig talt fått hele Bokhylla.no i fanget. Nå og dag vil jeg tipse om en forfatter, et forfatterskap eller et tema som du kan lese via Nasjonalbiblioteket sin nettside. I følge nettsiden deres er det cirka 100 000 titler tilgjengelig. Titlene spenner seg fra 1690 til 1999. Titler utgitt etter 1999 er foreløpig låst av opphavsretten.

Denne uken vil jeg anbefale litteratur av Terje Holtet Larsen. Ved en tilfeldighet fant jeg hans novellesamling Variasjoner i en billigkasse på det lokale kjøpesenteret. Det som slo meg var at hans økonomiske ordbruk var i likhet med tekster jeg hadde lest av Ernest Hemingway og Kjell Askildsen. Hvert ord og hver setning sitter som de er behandlet med strenge redaktørøyne.

Jeg har siden midten av nittitallet fulgt hans forfatterskap. I vår er han aktuell med romanen Dilettanten. Den er en forlengelse av romanen Home is where you die, sier Mr. Saunders . Søk enten på "Terje Holtet Larsen" eller de tilgjengelige titlene: Sønnen (1991), Kastanjetid (1992), Akkurat som et ekorn (1993), Variasjoner (1995), Beundrerens tålmodighet (1997), Sander (1998).

God lesning!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar