tirsdag 3. januar 2012

Innbundet fakta i pocketversjon

"De beste bøkene kommer i pocket"

Dette er en av slagordene til en av landets største bokhandelkjeder. Det er skremmende hvor feil dette utsagnet er. Det er nemlig ingen sammenheng mellom kvalitet og det at bok tar steget fra den innbundne utgaven til den mer prisvennlige og håndterbare utgaven; pocket. Det som bestemmer at en bok blir valgt ut til å være pocketbok er rett og slett hvor mye den har solgt som innbundet. Det at en forfatter får en bok utgitt i pocket har mye å si for at forfatteren når ut til flere. Det er flere eksempler på at bøker som holder en svært god kvalitet, som har fått gode kritikker blant litteraturanmelder og som solgte greit, havner i kategorien: den solgte greit, men det holder ikke til at man skal investere i en pocketutgave.

Etter den nye bokavtalen er en boks liv blitt begrenset til cirka et år. En bok er utgitt i 2011 får frigitt utsalgsprisen sin fra og med 1. mai 2012. Denne regelen begrenser holdbarhetsdatoen for litteratur. Bokhandlere flest er svært bevisste på å ha en fersk bok inne. En bok som ikke har solgt i løpet av et halvt år tid er en såkalt "hyllevarmer". En hyllevarmer er rent tap for butikken. Tapet er mindre hvis boka er heftet i forhold til en innbundet utgave. Bokhandlerkjedene forsøker så godt de kan å begrense "hyllevarmere". Dermed blir også utvalget og mangfoldet begrenset. Kunden får mindre å velge i og mindre å oppdage. Er ikke noe av gleden med å gå i en bokhandel det å snuse rundt i hyllene for å tilfeldigvis oppdage en godbit man lenge har tenkt på å kjøpe? Er ikke gleden av det å handle i en bokhandel det å bli anbefalt litteratur som du ikke bare finner på bestselgerlistene? Jeg mener at man tjener på å ha en bok i butikken, det er nemlig vanskelig å kjøpe en bok som ikke står i bokhandlerhylla.

Graver dermed bokhandlerkjedene sin egen grav? Det er jo fullt mulig å bestille boka, men da lønner det seg å bestille den via nettet. Flere nettbokhandlere har gode avtaler med forlag om salg av restopplag av kvalitetslitteratur. Veien å gå for salg av bøker er vel nettopp via nettet?
Det er ingen tvil om at bokhandelkjedene vil tape terreng til e-boka. Mer om dette i en senere artikkel.

Omslagsbildet av Temmelig mye juling er hentet fra Schibsted Forlag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en kommentar